onsdag 9 juni 2010

Spotify Addiction

Japp. Jag har blivit beroende.

Sen måste jag bara fråga en sak; vem faan är det som kommit på den urusla idéen med kosedresser (som det så fint heter på norska)?? Oversized sparkdräkt för vuxna, vore mer passande, eftersom det ser ut så. Fast frågan kanske snarare ska vara "vem faan kom på den brillanta idéen att betala 599:- (norksa vill jag bara påpeka...) och gå runt med den in public?!?!" Man skulle nog få betala mig det fyrdubbla för att ens ha en sån i gareroben. Och sparka, slå, hota, lobotomera och droga mig för att jag skulle gå runt med en bland folk.

Sen undrar jag om inte norskar borde ta sig lite utanför Norges gränser ibland. Jag skulle handla lite idag inne på en söt affär med massa fina saker. Så när jag skulle betala insåg jag att jag inte hade några kontanter på mig. De hade ju en kortterminal så det borde ju gå att betala med kort. På skylten står det "we do not accept any kind om creditcards except norwegian ones." Toppen, tänker jag. Jag har ju ingen kreditkort. Jag har ett betalkort (eller debit card om man ska vara internationell ;) ) Men tror ni det gick att betala? Nehej då! Tydligen kan man inte betala med utländskt kort, kreditkort eller ej. Kan de inte informera om detta? Eller är det så korkade att de inte förstår skillnaden på kreditkort och betalkort?!? Kreditkort; du betalar i efterhand. Betalkort; pengar dras direkt från ditt konto. Om det inte var nog så hade tjejen inte en aning om var närmsta bankomat låg. Kan man inte betala med kort (utländskt i alla fall) så borde man kunna informera om vart närmsta minibank ligger! Jag betalar din lön här, lilla vän. Lite service vore inte fel!!

Är jag lite för elak nu? Jag kanske är på lite dåligt humör...

En sista sak bara. Norska låter lite som gammaldags svenska, blandat med massa (svenska) grammatiska fel. Tex dåligare. Eller (som det står på en låda på jobbet) "Grevlingen sin kasse". Istället för Grevlingens kasse.

Nu ska jag hoppa in i duschen. Måste ju lukta gott när man ska på skolavslutning imorgon! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar