måndag 22 mars 2010

Jag har en katt...

... vill bara meddela er det :) Ni vet ju att det finns olika raser på katter; siameser, perser, burma osv. Vi har en blandras, eller som man brukar säga; bondkatt. Just namnet bondkatt, tror i alla fall jag, härstammar från tiden då man hade just en bondgård och katten sprang ute, jagade möss och bodde i stallet. Denna förklaring passar inte in på vår katt... Inte det minsta. Som hon bahandlas kan man tro att hon är kunglig. Som utekatt så spenderar hon minsta möjliga tid utomhus. Hon sover där hon får lust; på värmepannan, i soffan, i mitten av sängen, i hundens korg. Under de sju åren hon bott hos oss så har vi bytt märke och sort på kattmaten flera gånger eftersom hon inte äter det (jag tror ibland att hon tävlar med Paris Hilton och Nicole Richie om att äta minst...) Burkmat äter hon endast om det är burkmat för hundar och om hon river på kylskåpet när hon är hungrig och får en skinkbit ser hon på en som om man hade lagt en död älg framför henne. "Menar du att JAG ska äta DETTA?!? Ost, ska det vara. OST, människa!!" Sen kan man ju att tro att som släkt med tigrar och lejon så borde hon kunna äta en ostbit i en nafs, men nej då. Man måste dela det åt henne. Sen kan hon inte heller dricka ur sin egen drickskål, Nehej då! Hon dricker ur de glaset som jag har vid min säng under natten. Så när man vakar upp under natten kan det stå en katt på skrivbordet och dricka ur glaset man just tänkte dricka ur. Inte så mysigt kanske. Så nu har jag ställt ett eget glas till katten på mitt skrivbord, så att jag kan få ha min glas för mig själv. Så nu hoppas jag att min mor håller sitt löfte och fyller på det glaset när jag är over here in Norge! Annars kommer katten att dö av törst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar