söndag 14 mars 2010

Melodifestivalen; en återblick

Japp, då var den (äntligen) över. Festivalen som inte en enda svensk kan undgå. Och nu är det dags att betygsätta alla bidrag.

1. You're Out Of My Life - Darin
Ja, vad ska man säga...? Darin ska sjunga ballader, det är hans styrka. Men ibland blir det liiite för mycket. Ganska förutsägbar får jag säga. Och den rimmar (life-knife) Men annars helt ok. Och han gör det med en sådan känsla. Så 3 1/2 poäng til Darin.

2. Jag Vill Om Du Vågar - Pernilla Wahlgren
Riktig schlagerlåt, med tonartshöjning, catchy refräng, täntiga bakgrundsdansare och en matchande glittrig klänning. Men vi är inte kva ri 90-talet lilla Nilla! Det kommer bli en av de där låtarna som spelas sent på kvällen på alla uteställen och som alla sjunger med i, trots att de bara hört den 2 gånger och hatar den mer än Carolas botoxingrepp! Jag var dock mycket tacksam över att den superkorta klänningen med cirkusdirektör-axelvaddar hade bytts ut mot en lite längre variant. Det finns vissa saker man inte vill se under en kjol på en fyrabarnsmamma... 1 poäng

3. We Can Work It Out - Andreas Johnson
Jag älskar denna röst!! Den är så härlig, så sympatiskt och förmedlar verkligen alla känslor som sången möjligtvis vill säga. Andreas Johnson; you rock!! Ballader eller ej - you are AMAZING! Men klädslen var ju en annan femma... Med knallgrön jacka och skjorta vet jag inte om det det var en människa maskerad till äpple som stod på scen, eller tvärtom... Men låten får en solklar 5:a!!

4. Kom - Timotej
Jag gillar början. Och det är väl det enda positiva jag har att säga. Musiken var helt ok, men lite för mycket Ruslana; been there, done that. Sången kunde inte supporta låten, och det blev bara mesigt. Synd, eftersom de under indtroduktionen visade klart och tydligt att de tillsammans var jätteduktiga på att sjunga stämmor. Varför utnyttjas inte det? Det är ju inte direkt så att de är superupptagna med att spela sina instrument (nu när allt körs playback) Klädseln är tråkig och den lilla blockflöjten ser bara patestisk ut. 2 poäng (och det är BARA för att musiken är någorlunda ok)

5. Hollow - Peter Jöback
Vad säger man? En av Sveriges vackraste röster! Lite synd bara att jag får en "Guldet Blev Till Sand"-flashback när han sjunger... Och med en outfit som får honom att se ut som en bortkommen cirkusartist från tiden då tvn bara fanns i svart-vitt. Men annars en 4 till Jöback!

6. Unstoppable - Ola Svensson
Snälla lilla skåning; ta sånglektioner från Jöback, skaffa dig en ordentlig frisyr och sluta sträcka ut handen mot kameran var tredje sekund. Ja, vi ser dig på skärmen, men det betyder inte att du kan sträcka dig ut ur rutan och röra oss! SÅ långt har tekniken inte kommit än. 2 poäng (och det har absolut inte något med din (o)fårmåga att sjunga rent, utan mer för att låten var lite svängig, nu i balladernas afton)

7. I Did It For Love - Jessica Andersson
Här höll jag på att somna. Allvarligt talat... Och när jag inte sov satt jag och undrade över om inte bröllopet hon smet från saknar sin tärnakombinerade gigantiska paket? En klar förbättrning från den förra tantklänningen, men man kan ändå massakera bort 3/4 av den och hon skulle fortfarande vara mer påklädd än en nunna. Kan man ge minuspoäng...?

8. Keep On Walking - Salem Al Fakir
HÄR hade vi årets vinnare! Underbar låt, härlig refräng och världens sötaste hoppetoss på scen! Man blev bara glad av att se honom! Fast jag är faktiskt lite lättad över att han inte vann. Ingen verkar ju rösta på Sverige i ECS oberoende på låt, så om det hade gått dåligt för Salem där så tror jag inte att alla skulle gilla låten like mycket efter det. Så nu kan den leva i evighet utan stämpeln om att vara en besvikelse i ESC (även om vi kanske hade vunnit med den, vem vet...) Solklar, månklar och alla sorters klar, 5:a!!

9. This Is My Life - Anna Bergendahl
Jag har lite ambivalenta känslor över den här låten. Ibland tycker jag om den, ibland inte. Jag gillar hennes röst, men jag är inte säker på att det håller hela vägen. Sen är jag bara rädd för att folk röstade på henne eftersom de gillad henne i Idol. Och det är ju inte så bra kanske... För hur många andra länder i Europa har sett svenska Idol...? Däremot gillade jag hennes kläder! Skönt att de inte försöker få en liten söt tjej att ta på sig tantklänning och meterhöga stilettos. Conversen var en smart drag! 3 1/2 poäng. Kanske en extra halv, men bara för skorna i så fall.

10. Manboy - Eric Saade
Manboy, manboy, you can call me manboy, manboy, manboy, you can call me manboy, manboy, manboy, you can call me... Finns det några fler ord i den låten? Och var det bara jag som oroade mig för att den stackars pojken skulle få en elchock när han fick vatten över hela sig och microfonen? 3 poäng

Japp, det var det! Hoppas ni orkat til slutet! Jag var bara tvungen att ta ut all min kritik här eftersom jag satt ensam och såg den igår och inte hade någon att klaga för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar