måndag 15 mars 2010

Ledig dag

Jag har märkt att sedan jag flyttade till Norge så har jag blivit så mycket surare. Jag är sur för att adecco inte hör av sig, för att de inte lyssnar på mig, för att bussarna inte kommer i tid, för att folk pratar ner på mig som om jag vore en okunnig 3-åring. Men nu senast så var det faktiskt en incident på skattekontoret som gjorde mig sur som en citron. Bara skattekontoret i sig är väl anledning i sig att bli sur. Ingenting stämmer när man är där, och det är alltid massa saker man ska ha som man inte har. Eller så är det tanter på sommarjobbet som looovar att jag inte behöver jämka eftersom jag gjorde det året innan, och så dras det fortfarande 30 % i skatt. Men nu var det skattekontoret i Norge som är till besvär. På adecco får man ut lön var 14:e dag, men eftersom jag inte har något skattekort som säger att jag bara behöver betala x antal procent i skatt istället för 50 % som dras om man inte har skattekort, så bestämde jag mig för att ta ut den lönen för de två veckor jag har jobbat, om några veckor istället när jag får mitt skattekort. Och anledningen till att jag inte skaffat skattekort än är för att en tant på skattekontret sa att det inte räckte med körkort, utan jag var tvungen att ha ett personbevis också, eller ett pass (dumma lilla jag tog ju inte med passet eftersom jag antog att jag var Skandinavien fortfarande...) Så då fick jag beställa det, som naturligtvis levereras till min adress i Sverige, och som sedan mamma fått skicka hit. Äntligen, äntligen, äntlligen kom det förra veckan. Jaha, men då är det så att skattekontoret bara har öppet mellan 9-15 på vardagarna, då jag jobbar. Så nu har jag fått ta en hel dag ledigt bara för att gå till skattekontoret en halvtimma. Så kommer jag dit och får en jättehjälpsam man i kassan. "Jaha, då skulle jag gärna vilja ha någon slags legitimation; pass eller körkort." Jag räcker fram mitt körkort och han börjar gå iväg för att dokumentera eller vad et nu är är de gör. "Vänta lite!" säger jag "behöver du inte ha personbevis också?". "Nej, det behövs inte", säger han.

?!?!?!??!?!?!?!?!

Så nu har jag väntat TVÅ veckor för att få mitt personbevis. Tagit EN HEL DAG ledigt från jobbet, och ni säger att jag inte BEHÖVER ett personbevis?!?! Då hade jag väl för tusan kunnat skaffa det första gången jag var där för två veckor sedan och sluppit hålla inne på lönen och kunnat jobba idag!!! Dåligt, säger jag bara. URUSELT!!

Så nu har jag en hel dag ledig; jag har inga pengar för att hitta på något roligt, jag har ingen här hemma som kan hålla mig sällskap, och trots att jag kan ta sovmorgon vaknar jag ändå klockan 7. Enda fördelen är väl att jag kan tvätta massa tvätt och slappa framför Veronica Mars. Men det gör jag bara för att jag är sur på skatteverket. Inget annat. Tro inte att jag tycker det är det minsta skönt. För det tycker jag inte. Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar